Wczesną naukę czytania rozpoczynamy od najmłodszej grupy dzieci 3–letnich i możemy kontynuować do ,,zerówki”.
Dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie poszczególnych liter. Ma kontakt ze słowem pisanym ( przy oglądaniu książek, na ulicach na ekranie telewizora), ale nie umie czytać ani pisać.
O umiejętności czytania decyduje umysł i wzrok.
Metoda dotyczy dziecięcej inicjacji w tajemniczy świat pisma, przy wykorzystaniu imienia dziecka. Dziecko przez własne imię, z którym się utożsamia , rozbudzi swoje zainteresowanie pismem, pisaniem i czytaniem.
Nauczyciel pokazuje indywidualnie każdemu dziecku sposób zapisywania jego imienia, pozwala przyjrzeć się zapisowi swojego imienia.
Według Ireny Majchrzak nauka rozpoczyna się odczytania globalnego własnego imienia , a dziecko jednocześnie dostrzega różnice między kształtem poszczególnych liter w jego zapisie. dziecko uczy się liter poprzez obserwacje.
Dziecko otrzymuje wizytówkę ze swoim imieniem, które ma dla niego znaczenie emocjonalne( szybsze zapamiętanie poprzez odniesienie do emocji)
Przykłady zabaw:
– sprawdzanie listy obecności z wykorzystaniem wizytówek
-zabawy ruchowe z wykorzystaniem krzesełek
– rozpoznawanie i odnajdywanie swoich imion ( wizytówek) wśród
innych dzieci ,,Deszcz wizytówek”
-rozpoznawanie imion kolegów i koleżanek
– zabawy w listonosza- doręczenie koperty z imionami
-,,Ile liter ma twoje imię?”-liczenie liter w imieniu swoim i kolegów,
Porównywanie ilości liter
-,,Czy masz w imieniu taką literkę- rozpoznawanie liter wskazanych przez nauczyciela i zaznaczenie plastelina
– ,,detektyw „- dziecko losuje z magicznego pudełka wizytówkę z imieniem i wręcz je właścicielowi
– składanie swojego imienia z liter napisanych na oddzielnych kartkach( litery w kopercie) wg wzoru i z pamięci